woensdag 9 mei 2007

Boekpresentatie Nina Jurna in Paramaribo



Nestor Leo Morpurgo ontving
thuis exemplaar

PARAMARIBO - Journaliste en RTL4-correspondent Nina Jurna heeft dinsdag Leo Morpurgo, de nestor van de Surinaamse journalistiek, persoonlijk een exemplaar gebracht van haar nieuwste boek ‘Standplaats Paramaribo’. Morpurgo is zeer slecht ter been en kan daardoor de presentatie van het boek, op donderdag 10 mei in Paramaribo, niet bijwonen.

“Voor mij staat Morpurgo symbool voor de journalistiek in Suriname die ik leerde kennen toen ik mijn roots begon uit te zoeken”, vertelt Jurna aan Amsterdams Venster over haar motivatie Morpurgo een exemplaar aan te bieden. “Ik kwam zijn naam steeds tegen en hij schreef destijds ook voor Nederlandse kranten. Ik heb daarnaast uit verhalen zijn betekenis kunnen achterhalen. Verder heeft hij mij ook letterlijk geholpen toen ik bezig was met de zoektocht naar het verhaal van Doedel.”

Morpurgo heeft Doedel namelijk nog gekend toen hij een kleine jongen was. Morpurgo’s vader, eigenaar van de toenmalige Nederlands gezinde koloniale krant had destijds altijd ruzie met Doedel (die naast vakbondsman ook journalist was) die regelmatig op de krant langs kwam om ruzie te maken met Morpurgo's vader. Deze ruzies hebben destijds indruk op de kleine Morpurgo gemaakt. De overhandiging van het boek is gefilmd door Suriname Vandaag

President Venetiaan heeft eerder deze week al een exemplaar ontvangen. Verder zal Jurna op de avond zelf een exemplaar overhandigen aan Emile Wijntuin, oud-parlementsvoorzitter. “Omdat hij zich altijd heeft ingezet voor Louis Doedel”, zegt Jurna. Ook de dichter Djinti krijgt een exemplaar omdat hij mij aan de vooravond van Jurna’s definitieve vertrek naar Suriname heel veel over het land heeft verteld. Jurna: “Hij heeft me de taal heeft doen voelen, en ik vind zijn gedichten en songs pakkend en prachtig.”

De boekpresentatie vindt plaats in Zus en Zo aan de Grote Combeweg 13A, tegenover het Palmentuin. Jurna hoopt dat het droog blijft omdat het in de buitenlucht wordt gehouden. Radiojournalist Steven van Frederikslust doet het interview.

Google